5 rád ktoré môžete využiť aj pri vašich mini projektoch

Je to už pár mesiacov tomu, čo sme v júli spustili malý experiment Freelanceri.sk. Chceli sme si tým overiť naše odhady, či si tento mikroprojekt na našej maličkej scéne nájde miesto, alebo nie. Reakcie ľudí a čísla ukazujú, že našlo. Úprimne sa tomu tešíme.

Ako plynul čas, pridávali sme a odoberali freelancerov zo zoznamu, robili menšie iterácie na webe. Uvedomili sme si niekoľko vecí. Sú to drobné a-ha! momenty ktoré sa nedajú vidieť vopred, ale človek ich rozpozná až spätne.

Keďže sme fanúšikmi odovzdávania nabraných skúseností späť do ekosystému, napíšeme čo sme sa naučili. S dôrazom na čo najkonkrétnejšie popísanie situácie a zapracovania do nášho workflowu (pretože inak by to bolo iba bullshitovanie s frázami, ktoré vidíte všade). Nebudeme objavovať Ameriku, skôr pripomínať tie malé veci, na ktorých často záleží.

1.) Buďte organizovaní. Majte všetko na jednom mieste.

Celý projekt sme robili najviac lean ako sa dal. Nechceli sme mrhať energiou a časom na niečo, čo nevieme či bude fungovať. Preto sme mnoho vecí spravili iba tak, aby fungovali “good enough”.

Na začiatok to bolo veľmi fajn, pretože to bolo celé elementárne jednoduché. Existovala jedna konverzácia na Facebooku, kde sme si všetko písali medzi sebou (poznámky k vývoju a dizajnu, imaginárne ToDo listy a deadliny).

Po spustení webu to však celé explodovalo. Po pár dňoch sme mali v inboxe 70 žiadostí od ľudí čo si priali pridať svoju osobu na zoznam, desiatky emailov s feedbackom, správ na Facebooku, mentions na twitteri a facebooku ktoré sme museli spracovať. K tomu samozrejme aj ToDo položky na veci po štarte.

Vtedy sme pochopili že na toto nestačí jedna konverzácia na Faceboku.

Vytiahli sme kartu a zaplatili Basecamp. Ak ste čakali niečo zložitejšie, sorry :) Všetko čo sme mali spraviť sme nahodili do taskov, oznamy o bugoch do poznámok, nadelegovali sme si medzi sebou úlohy a mohli sa do toho pustiť. Basecamp rozhodne nie je najlacnejšia varianta (možno ani najlepšia), no nevideli sme zmysel držgrošiť každé euro, keď obom sa nám robí na klientských projektoch skvele práve s týmto systémom.

Poučenie – nie je nič horšie, ako mať v niečom bordel. Vyhnite sa situácií, kedy neviete kto má čo spraviť a dokedy. Dosť často je to jeden z najväčších problémov, prečo sa ľudia nepúšťajú do práce. Jeden tool pre kolaboráciu vám môže zachrániť krk.

2.) Pred uvedením projektu skontrolujte čo sa dá. Trikrát.

Ako najväčší frajeri sme si povedali že dáme deň pokoja od klientov a spustíme Freelancerov. Štark deployol web na ostrý hosting, skontrolovali sme či to funguje a ja som uverejnil blogpost. Za pár minút sa spustila lavína retweetov a likeov. Behom chvíle sa tam nahrnula tisícka návštev. Bolo teplé leto, my sme si štrgnali Friscom (ako správni, mužní frajeri) a spokojne pozerali na Google Analytics.

Potom sme si uvedomili že nám nefungujú maily.

Najbližšie hodiny sme strávili nadávaním, akí sme hlúpi a prečo sme to vyriešili tak, že doménu máme na Slovensku, hosting v USA a emaily zostali v “ja som myslel že si to vyriešil ty”. Haha, nevyriešil. Najbližšie hodiny sme strávili menením DNS záznamov a komunikáciou medzi slovenským a zahraničným poskytovateľom služieb.

Poučenie – dajte si facku ak nemáte pred spustením zoznam všetkých vecí, ktoré musíte skontrolovať. Nie, nestačí ho spraviť hodinu pred spustením. Potom ho trikrát overte.

3.) Rozlíšte čo by ste mali zautomatizovať od toho, čo sa má robiť ručne

Náš typ projektu je o čo najkvalitnejšom obsahu (teda ľuďoch v konkrétnych kategóriach), všetko ostatné je prakticky druhoradé.

Zatiaľ nám cez schvaľovací proces prešlo okolo 500 ľudí. Pri 500 taskoch sa počíta každá ušetrená sekunda. Celý tento proces sme zautomatizovali do najväčšej možnej miery (iba natoľko, aby neovplyvňoval kvalitu voľby).

Náš proces vyzerá približne takto

  1. Pri vyplnení formuláru na webe sa skriptom overuje, či sa človek už nepokúšal k nám dostať. Nechceme sa zaoberať duplikátmi.
  2. Po pridaní do databázy nasleduje notifikácia pre obe strany. Žiadateľ dostane email o tom, že v najbližšej dobe sa pozrieme na jeho portfólio. My dostaneme email v zmysle “chalani, máte robotu, poďte na to”.
  3. Web cez notifikačný email nám pridá task do Basecampu. Automaticky sa vyplní meno a vložené údaje. Nám sa stačí už iba vyjadriť. Na Basecampe prebehne hlasovanie (nemusíme o tom debatovať mimo Basecampu), názory dostaneme na email.
  4. Rozhodnutie sa uzavrie, task zatvorí a užívateľ dostane email o tom ako to dopadlo. V prípade že pozitívne, zagratulujeme mu. Ak menej pozitívne, dostane email s informáciou že ak to chce preriešiť, stačí odpovedať na email a my mu svoje rozhodnutie vysvetlíme.

Pointa je v tom, že v celom procese schvaľovania ľudí sme sa odbremenili od otrockej práce. Zostalo nám viac času na preskúmanie portfólia každého človeka. Jediný ľudský input je v rozhodnutí o schválení, všetko ostatné za nás robia skripty.

Poučenie – ak môže niečo za vás robiť počítač, neexistuje jediný dôvod prečo by ste to mali robiť ručne.

4.) Neautomatizujte všetko, rozpoznajte čo treba robiť ručne

V predchádzajúcom bode sme povedali že sme zautomatizovali celý projekt do čo najväčšieho rozsahu. Jednu vec však nikdy nebudeme automatizovať.

Komunikácia s ľuďmi, ktorých sa týkajú rozhodnutia. Žiadne formuláre pre kontakt. Žiadne šablóny. Vždy čo najviac osobne.

Sme si vedomí toho že tento projekt stojí na tenkom ľade subjektivity. Preto sa snažíme vždy čo najlepšie vykomunikovať naše rozhodnutia.

Je to časovo náročné, doteraz sme napísali už viac ako 200 emailov, vždy bez šablón. Výsledok však stojí za to. Zatiaľ nikto nás nechcel upáliť, zbiť ani žiadným iným spôsobom zlynčovať. Ďakujeme.

5.) Ak na svojom projekte nepracujete každý deň, nemá to zmysel

Po spustení sme na projekte makali každý deň viac ako mesiac a pol. Vtedy sme vyriešili všetky veci, ktoré nás a užívateľov pálili. Odvtedy sme riešili už iba schvaľovanie nových registrácií.

Po tom čase sme sa obaja chceli opäť trochu povenovať svojmu freelance biznisu (a spraviť svojich klientov opäť o niečo šťastnejších). Projekt sa zastavil.

Problém nie je však v tom, že by sa prestali robiť jednotlivé tasky v ToDo pláne. Najväčší problém je v tom, že ak nevenujete každý deň svojmu projektu energiu (či už brainstormovaním, researchovaním alebo exekúciou), strácate drive a focus.

Nenapadajú vám nové možnosti, ako rozšíriť projekt, zefektívniť ho, spraviť ho ešte užitočnejím. Nevidíte budúcnosť.

Preto sme sa rozhodli opäť trochu šlapnúť na plyn. Máme pred sebou obdobie, kedy chceme Frelancerov opäť pushnúť ďalej. Držte nám palce.

—-

Akýkoľvek feedback či už vo forme tipov na ľudí, ktorí by (ne)mali byť na našom zozname, bugov alebo rád ako vytuniť náš projekt radi privítame či už v kontaktom formulári alebo na Facebooku. Ďakujeme!

Komentáre